Inhoudsopgave
Marinekazerne Vlissingen/Marinetoezicht Koninklijke Maatschappij "De Schelde"
Van 2 april 1990 tot 1 juli 1996 geplaatst bij de Marinekazerne Vlissingen en te werk gesteld bij het Marinetoezicht bij de Koninklijke Maatschappij "De Schelde", in de functie van Hoofd toezicht Materieelslogistieke Bevoorrading M-fregatten.
Als je de vergadercultuur binnen de marine gewend bent is het toch wel even slikken als je als logistieke man in een keer mee moet doen aan grote projectvergaderingen waar derden, zoals particuliere bedrijven als de werf De Schelde, Van Rietschoten en Houwens, Holland Signaal en dergelijke grote bedrijven (die ondertussen allemaal weer anders heten) mee gemoeit zijn. Wij hielden die vergaderingen, als ik het me nog goed kan herinneren om de twee maanden of bij De Schelde in Vlissingen of bij ons in Den Haag. Als het in Vlissingen werd gehouden gingen we met het hele project per trein en hielden we op weg naar Vlissingen al een voorbespreking in de trein.
De woensdagen dat ik in Vlissingen zat had ik het altijd prima naar mijn zin. Ik had daar vaak overleg met de logistieke bazen van de werf en de mensen van de codeerafdeling aldaar die eigenlijk een vooruitgeschoven post was van bureau Codificatie in Den haag. Maar ik sprak daar natuurlijk ook met onze eigen mensen en met de bevoorradingsmensen van de aanloopbemanningen voor de M-fregatten. De meeste van de goederenbeheerders waren voor mij bekend omdat ik ze allemaal wel een keer had ontmoet op de LOGSCHOOL in Amsterdam tijdens hun opleidingen.
Ik heb daar alle M-fregatten (af)gebouwd zien worden vanaf de kiellegging tot de overdracht aan de marine. Verder heb ik daar het nieuwe bevoorradingsschip Hr.Ms. Amsterdam afgebouwd zien worden en het eerste ampfibisch transportschip voor de mariniers Hr. Ms. Rotterdam. Dat waren behoorlijke jongens in vergelijk met een M-fregat. Deze werden dan ook in de Sloehaven gebouwd, waar de nieuwe werf van De Schelde lag. Deze schepen waren te breed voor de oude werf en paste daar niet in de sluis bij het station.
Ook in Vlissingen heb ik weer een leerzame tijd gehad en prettig gewerkt met eigen personeel maar ook met de bemanning van de kazerne en de burgers van de werf. En het inwerken van de bemanningen van de nieuwe schepen, met name de bevoorradingsofficieren en de chefs bevoorrading.
Het afscheid van de marine vond plaats in juni in de longroom (officiersverblijf) van het Marine vliegkamp Valkenburg. Het werd een drukke receptie gevolg door het uiteten, een traditie bij de Koninklijke marine. De sergeant-majoor Herman Gaillard nam gelijk met mij afscheid van de marine. Met Herman heb ik gedurende mijn diensttijd vaak samengewerkt.
Natuurlijk werden er tussen de gangen door warme woorden gesproken door mijn toenmalige baas de KTZA Jos Faassen. En het hoofd van het marinetoezicht de KLTZSD Coen Altena.
Al met al werd het een onvergetelijke middag.
Toen was het voorbij. Nooit meer om tien voor zes opstaan om op tijd de trein te halen. Dat was in het begin wel even wennen. Want uit macht der gewoonte ben je steeds rond zes uur wakker, maar dat zakte later wel weg.
Ik viel gelukkig niet in een gat vanwege de verschillende hobby's die ik heb. Bovendien ben ik een jaar later gestart als vrijwilliger bij de Stichting forteiland Pampus. Dat elders op deze site is te zien. Daar ben ik nu nog steeds regelmatig werkzaam als gidsenmentor en gids.
1 juli 1996 Functioneel LeeftijdOntslag (FLO)
Vaarwel Koninklijke marine, ik wens u behouden vaart in deze "stormachtige" tijden.
Hier eindigt mijn marinetijdverhaal. Er zullen in de loop der tijd wel aanpassingen komen in het verhaal of komen er afbeeldingen bij afhankelijk van de reacties die ik via mijn gastenboek krijg of die per mail binnenkomen. Bij diverse foto's heb ik namen vermeld maar er zijn ook genoeg foto's waar ik geen namen bij heb gezet. Dat komt gewoon omdat ik me de namen niet meer kan herinneren en wellicht de sitebezoeker wel. Laat het me dan weten. Of weet je misschien nog een leuke anekdote die ik wellicht vergeten ben.
Gebruik hiervoor het onderstaand contactformulier, of het gastenboek.
Mijn marinetijd in een notendop.
Beeldmateriaal en aanvullende informatie
(De meeste afbeeldingen kunnen worden vergroot door erop te klikken.)
Op 5 juni 1994 kreeg ik een diensttijdgratificatie uitgereikt vanwege een eervolle diensttijd van 35 jaar.
Op 1 augustus 1992 werd middels een Koninklijk Besluit de bestemming van officier van vakdiensten gewijzigd in officier van administratie in de rang van luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie.
Op 6 juni 1994 werd ik 50 jaar en kreeg ik uiteraard een Abraham uitgereikt.
En van de familie een zweefvliegvlucht boven Terlet aangeboden.
In augustus 1994 kreeg ik eindelijk mijn Nieuw-Guinea herinneringskruis met de daarbij behorende batton. uitgereikt. Daar heb ik wel enige jaartjes op moeten wachten. Want toen ik uit Nieuw-Guinea terugkwam met de Pelikaan was ons medegedeeld dat het materiaal "op" was waarvan deze onderscheidingen werden gemaakt. M.a.w. wij konden er toen naar fluiten.
Mijn laatste registratiekaart verlof en ADV dagen 1996.
Mijn afscheidscadeautje van het bevoorradingspersoneel van het Marinetoezicht toen ik op 1 juli 1996 met FLO ging.
Brief met uitreksel van het Koninklijk besluit van mijn eervol ontslag.
Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens de receptie en het uiteten van mij maar ook van Herman Gaillard die toen ook met functioneel leeftijdsontslag ging. Dat hebben we toen gezamelijk gevierd in de Longroom van het Marine vliegkamp Valkenburg.
Het werd een afscheid om nooit te vergeten.
© 2000 PCL