Inhoudsopgave
Mijnendienst
Van september 1963 tot november 1964 werd ik bij de Mijnendienstkazerne in Den Helder geplaatst en als dienstdoend korporaal (in afwachting voor bevordering) te werkgesteld bij de Dienst Conservatie Mijnendienst op de Buitenhaven. Daar werd ik belast met het detailbeheer van de schepen in conservatie. Later schakelden we over van detailbeheer naar centraal beheer. Dat was een hele operatie, al de administratie van de geconserveerde mijnenvegers, en dat waren er in die tijd heel wat, moest worden aangepast. Maar ook de voorraadadministratie van de Conservatie en de Mijnendienskazerne moest worden aangepast. Daar zijn we meer dan een jaar mee bezig geweest zover ik me dat nog kan herinneren.
Hr. Ms. Soemba (A891)
Van november 1964 tot maart 1965 werd ik geplaatst aan boord van het duikopleidingschip Hr. Ms. "Soemba" in Den Oever. Begin november werd ik plotseling bij mijn chef geroepen. Dat was de adjudant Kuizinga, die ook mijn chef aan boord van Hr. Ms."Pelikaan" was geweest. Hij vertelde mij dat ik plotseling naar de Soemba moest om de eerste klas die daar zat af te lossen omdat hij niet aan de verwachtingen van een toekomstig korporaal voldeed. Bovendien was het een korporaalsplaatsing. Met andere woorden, ik zou daar vrij snel tot korporaal bevorderd worden als ik het natuurlijk kon waarmaken wat van mij verwacht werd. Ik kreeg dus een zelfstandige functie (mijn eerste) en mijn hoofdtaak was de Soemba qua bevoorrading op Centraalbeheer te zetten. En de adjudant bleef mijn directe chef. Dat vond ik wel fijn, omdat ik hem goed kende en hij een integere man was.
Dat was wel even een ander leven daar tussen die ruige mannen. Maar het trok me wel aan natuurlijk vooral omdat ik zelf ooit voor duiker was goedgekeurd. Nu kon ik het eens van dichtbij meemaken.
Op 1 maart 1965 werd ik door de commandant Hr. Ms. "Soemba", de LTZ 1 Tortike voor het front van de aangetrede bemanning bevorderd tot korporaal magazijnbeheerder. Dat was een hele belevenis en ik had ook niet verwacht dat dat op zo'n officiële wijze zou plaatsvinden. Ik verwachtte eigenlijk dat ik dan bij de commandant in zijn kajuit zou worden geroepen en ten overstaan van mijn divisiechef de bevordering aangezegd zou krijgen. Dit was natuurlijk mooier.
Mijnendienst
Van maart 1965 tot september 1966 werd ik weer bij de Mijnendienst in Den Helder geplaatst.
Zodra ik bevorderd was werd ik weer door mijn chef terug geroepen met de mededeling dat de functie op de Soemba weer een eerste klas-functie was geworden want ze hadden dringend korporaals zowel bij de Conservatie als de Mijnendienstkazerne zelf nodig. De eerste maanden zat in de Atjehloods, een groot magazijn aan de Buitenhaven en later in het magazijn achter het Duikbedrijf op de Mijnendienstkazerne zelf. In beide magazijnen was ik chef.
In die periode veranderde bij de Koninklijke Marine het tenue voor de korporaal. De matrozenpet met de braniekraag en het baaien hemd verdween en daarvoor in de plaats kwam het echte onderofficierstenue. Want per slot van rekening is de korporaal bij de Koninklijke Marine ook onderofficier. Dat is bij de land- en luchtmacht niet zo. Die hebben daar geen kaderopleiding gehad, en wij wel. Dat geldt daar alleen voor de sergeanten.
Hr. Ms. "Soemba" was een kanonneerboot en werd gebouwd op de scheepswerf Wilton te Rotterdam. De kiellegging vond plaats op 24 december 1924. De tewaterlating was op 25 augustus 1925. Het schip werd op 12 april 1926 in dienst gesteld en op 1 januari 1956 uit dienst gesteld. Daarna werd het schip als logementschip voor het duikbedrijf in Den Oever gebruikt.
Dit schip heeft samen met Hr. Ms. "Flores" in de eerste linie deelgenomen aan de landing in Normandië. Tijdens de oorlog beter bekend als "The Terrible Twins".
Lengte 75,60 m Breedte 11,50 m
Diepgang 3,60 m
St. waterverplaatsing 1676 tons
Vermogen geleverd door 2
Triple Expansie stoominstallaties 2000 pk
Snelheid 15 kn
Bemanning 136-143
Bewapening
15 cm kanons 3 st
7,6 cm kanons 1 st
12,7 mm mitrailleurs 4 st
Mitrailleurs nr. 4 2 st
40 mm pom-pom 1 st
Boulton Paul turrets 2 st
Hotkissmitrailleurs 2 st
© 2000 PCL