Mijn Marinetijd 1960-1996

Home

Even voorstellen

Werkstukken

Pampus

Tuin

Links

Commentaarbestand

Gastenboek

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16

Ondersteuningsschip voor Mijnenvegers Hr. Ms. "Willem van der Zaan" (A880)

Van april 1961 tot april 1962 werd ik geplaatst aan boord van Hr. Ms. "Willem van der Zaan" aan de Buitenhaven te Vlissingen.

Mijn taak daar was het zelfde als bij de Dienst Conservatie Mijnenvegers te Den Helder. Ook hier lagen een aantal geconserveerde mijnenvegers die regelmatig gecontroleerd en bevoorraad moesten worden. Maar er waren ook een operationeel squadron kustmijnenvegers gestationeerd en een squadron ondiepwatermijnenvegers. Vlissingen was hun thuishaven. Die schepen moesten natuurlijk ook worden bevoorraad. Daar moesten wij als bevoorradingsteam zorg voor dragen. Mijn baas en divisiechef was LTZSD 2OC S. de Jong. Dat was een geweldige man. Volgens mij was hij later het eerste hoofd van de Mijnenschool in Oostende. (Maar dat weet ik niet zeker). Mijn directe chefs waren sergeant Oosterhof en korporaal Prud'homme de Lodder. De laatste ben ik in mijn verder loopbaan bij de marine nog enkele malen tegen gekomen.

Op 1 september 1961 werd ik bevorderd tot magazijnbeheerder der 2de klasse.

Maar gaandeweg de tijd dat ik daar zat begon ik toch echt de kriebels te krijgen om te varen. Je bent toch niet voor niets bij de marine gekomen want je wilde toch wat van de wereld zien. Maar tot nu toe had ik maar met Hr. Ms. Sittard een beetje voor de kust heen en weer gevaren. Op een gegeven moment trok ik de stoute schoenen aan en diende in het voorjaar van 1962 een verzoek in voor overplaatsing naar een varende plaatsing, bij voorkeur een onderzeebootjager ingedeeld bij het toenmalige Smaldeel V. Ik kreeg vrij snel antwoord dat op dat moment aan boord van de schepen geen magazijnbeheerdersvacature vacant was, helaas. Dus moest ik een andere list verzinnen. Toen diende ik een verzoek in voor het volgen van een opleiding hulp(scheeps)duiker. Want ik wilde toch op een of andere manier weg uit Vlissingen. Niet omdat ik het daar niet naar mijn zin had maar ik wilde gewoon wat anders. Er gebeurde daar niets. Ik wilde spanning en avontuur en dat vond ik daar niet. Mijn verzoek werd ingewilligd en ik moest me op de Mijnendienstkazerne te Den Helder melden voor de duikkeuring. Dat duurde zo'n dag of drie want die keuring is niet niks. Dat heb ik ook ondervonden. De laatste proef was een uur lang in een compressietank verblijven, niet alleen om te kijken of je de druk kon verdragen, maar ook of je zuivere zuurstof kon verdragen. Daar kan kennelijk niet iedereen tegen. Ik had daar geen moeite mee. Een persoon had problemen met de druk omdat hij verkouden was en moest de compressietank verlaten. De druk werd in de tank opgevoerd tot een gelijkwaardige druk op 18 meter diepte. Van de zeven man die aan de keuring begonnen bleven er uiteindelijk drie over die goedgekeurd werden waaronder ook mijn persoontje. De opleiding zou 21 mei 1962 beginnen. Dus ik stapte opgelucht de trein in naar Vlissingen, eindelijk wat anders. Maar zodra ik in Vlissingen aankwam kreeg ik te horen dat ik zo snel mogelijk voor de tropen gekeurd moest worden en me binnen een week bij de Van Gentkazerne te Rotterdam moest melden voor die keuring. Want de bedoeling was dat ik met spoed met de Hr.Ms. Pelikaan (A830) naar het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea zou vertrekken op 22 mei 1962. Ik sputterde nog tegen dat opleidingen voor uitzending ging. Bovendien was ik nog geen achtien jaar. Nu, daar hadden ze allemaal geen boodschap aan, want er was in Nederlands Nieuw-Guinea een oorlogstoestand ontstaan en dat gaat dan voor opleiding, bovendien zou ik op de reis daar naar toe achtien jaar worden. En ik ging varen, dat wilde ik toch graag? Ik moest dus niet meer zeuren.

Beeldmateriaal en aanvullende informatie(De meeste afbeeldingen kunnen worden vergroot door erop te klikken.)

 

 

Hr. Ms. "Willem van der Zaan" nog in actieve dienst als F824

 

lengte 75,20 m
Breedte 11,20 m
Diepgang 3,40 m
St. waterverplaatsing 1143 tons
Vermogen geleverd door 2 Triple Expansie stoominstallatie 2300 pk
Snelheid 15,5 kn
Bemanning 160

Bewapening

12 cm kanons Bofors

2 st

40 mm mitrailleurs Bofors

2 st

20 mm mitrailleurs Oerlikon

4 st

Dieptebomrekken

2 st

Dieptebomwerpers

4 st

Hr.Ms. "Willem van der Zaan" is gebouwd bij de Ned. Dok Mij. Amsterdam en in dienst gesteld op 21 augustus 1939.

Kerstdiner aan boord.

Het onderscheidingsteken van de stand van tweede klas (1 september 1961 bevorderd)

 

Compressietank waar ik een uur (waarvan een half uur op zuivere zuurstof) in gezeten heb tijdens de duikkeuring.

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16

Home

Even voorstellen

Werkstukken

Pampus

Tuin

Links

Commentaarbestand

Gastenboek